Jaunumi‎ > ‎

Latgales reģiona vēstures skolotāju ideju tirdziņš

Publicēja 2018. gada 31. okt. 13:16Danute Grīnfelde   [ atjaunināts 2018. gada 31. okt. 13:34 ]
Latvijas valsts 100-gadi sagaidot, Daugavpilī notika Latgales reģiona vēstures skolotāju ideju tirdziņš “Mana vērtīgākā stunda Latvijas vēsturē”. Pasākumu organizēja Daugavpils pilsētas Vēstures skolotāju MA vadītāja, Daugavpils 12.vidusskolas skolotāja Signita Gabrāne. 

Ideju tirdziņā pieredzē dalījās desmit vēstures skolotāji: N. Dektereva, A. Hudobčenoka, J. Punculis, V. Nalivaiko, B. Ivanova, E. Linkeviča, T. Mamonova, N. Kupcovs, S. Gabrāne, V. Anspoka. Piedāvājums bija interesants un mūsdienīgs, tāpēc piedāvājam to arī plašākam kolēģu lokam.

Tirdziņa sākumā visi rakstījām piecrindes par Latvijas vēsturi (lietvārds, 2 īpašības vārdi, 3 darbības vārdi, frāze no 4 vārdiem, sinonīms vai asociācija), kurās paudām savas emocijas, domas un zināšanas par priekšmetu un tā mācīšanu. Varbūt jūsu skolēni arī varētu uzrakstīt kādu piecrindi pirms lielajām 100-gades svinībām?

Daži piemēri no kolēģu rakstītā: 

Latvijas vēsture
skaista un dziedoša
cīnīties, kalpot, uzvarēt
Latvija ir mana Dzimtene
patriotisms

Latvijas vēsture 
jauna un dažāda
cīnījās, attīstījās, atjaunoja
pārdzīvoja vairāku valstu okupācijas
notikumi

Latvijas vēsture 
interesanta, piesātināta
attīsta, virza, pēta
Latvijas vēsture liek domāt
pagātne

Latvijas vēsture sākās 18.novembrī
nezināma un interesanta
strādāt, zināt, slavēt
mūsu valsts svin jubileju
svētki

Latvijas vēsture 
interesanta, sarežģīta
lasīt, saprast, domāt
loģikas trūkums mācību procesā
kontroldarbi

Latvijas vēsture 
aizraujoša un izaicinoša
pētīt, rādīt, izprast
vēl daudz mums jāstrādā
kompetences

Pēc tik daudzveidīgu atbilžu uzklausīšanas Daugavpils 3.vidusskolas pedagogi, kas reizē ir arī projekta “Skola2030” pilotskolotāji, aicināja visus uz sarunu par kompetenču pieeju Latvijas vēstures mācīšanā, piedāvāja īsu ieskatu akcentu maiņā un demonstrēja piemērus no savām stundām. Iesākto tematu ar saviem stundu un metožu piemēriem turpināja citi kolēģi, tāpēc pielikumos varēsiet iepazīties ar stundām, kurās ir konkrēts un skolēnam saprotams sasniedzamais rezultāts, redzami uzdevumi, lai veicina mācīšanos iedziļinoties un pašvadības caurviju, sasaiste ar reālo dzīvi un skolotāja lomas maiņa. 

Vērtīga stunda ir ne tikai tā, kas notiek klasē, bet arī mācību ekskursijas un ārpus stundu pasākumi. Daugavpils 17.vidusskolas skolotājs stāstīja par Lāčplēša dienas un Barikāžu aizstāvju piemiņas dienas pasākumiem mazākumtautību skolā, kur galvenais uzsvars tiek likts uz notikumu rekonstrukciju, tā laika sajūtu atdzīvināšanu caur dziesmām, ugunskuriem, kopīgu tējas dzeršanu zem klajas debess, vēstures piedzīvošanu. Savukārt Ilūkstes Raiņa vidusskolas skolotājas piedāvāja mācību ekskursijas - kvestus Rīgas parkos un Vecpilsētā, dalījās arī savā pieredzē par finansējuma meklēšanu, lai lauku bērni uz Rīgu varētu doties, neietekmējot savas ģimenes budžetu. 


Neizpalika arī idejas par gatavošanos 9.klases eksāmenam, kur ar savu pieredzi dalījās Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolotāja. Pielikumā atrodamas prezentācija un darba lapas, ar kurām pedagogi ir gatavi dalīties plašākā auditorijā. 

Pasākuma noslēgumā atgriezāmies pie nepabeigtā teikuma “Vērtīga Latvijas vēstures stunda ir…”, piedāvāju dažas kolēģu atbildes: 

“…radoša, ar lielu darbu no skolotāja puses; sasaista tagadni un pagātni; saistīta ar dzīvi novadā; kad skolēni apzinās, kas jādara, darbojas aktīvi, spēj novērtēt savu darbošanos un ir gandarīti par paveikto; mērķtiecīga un praktiska; aizraujoša un patriotismu veicinoša; saistīta ar dzīvi un sniedz bērniem iespēju patstāvīgi strādāt; kad skolotājam un skolēniem deg acis un pēc stundas vēl ir jautājumi un ierosinājumi; ir stunda, kurā skolēns darbojas aktīvāk par skolotāju, saprot kaut kripatiņu no mācītā, iegūst kaut ko vēl nesaistītu ar vēsturi, spēj paust savu viedokli ar pamatojumu…” 

Cienītie kolēģi, lai mums visiem izdodas ieviest savās Latvijas vēstures stundās pēc iespējas vairāk interesantus, jēgpilnus, rosinošus uzdevumus un metodiskos paņēmienus! Lai otrajā valsts simtgadē ieejam ar optimismu! 

Ideju tirdziņa dalībnieku vārdā Signita Gabrāne



Ideju tirdziņa materiāli