Jaunumi‎ > ‎

Konkursa “Vēsture ap mums” konsultantiem

Publicēja 2019. gada 2. okt. 05:45Baiba Atmane   [ atjaunināts 2019. gada 2. okt. 05:49 ]


    Pārmaiņu laikā nemaz nav tik viegli būt. Pasaulē, kas mums ir kļuvusi tik atvērta, nemitīgi nākas cīnīties, lai nezaudētu sevi. Palīdzēt var tieši vēstures apzināšanās. Un tā nenozīmē tikai milzum daudzu faktu apkopojumu, kas vēl vairāk pieblīvē smadzenes. Tā ir vēlme meklēt parādību cēloņus, prasme iedziļināties. Pētniecībā balstīties vēstures avotos, neatlaidīgi meklēt patiesību, godīgi atzīstot gan citu, gan savas kļūdas. Argumentēt savu viedokli un izdarīt secinājumus. Tāda loma vēsturei kā mācību priekšmetam ir šodien. Galu galā ieraudzīt cilvēka dzīves nenovērtējamo nozīmi.
    Jau vairākus gadus, piedaloties žūrijas komisijas darbā, esmu lasījusi un vērtējusi konkursa darbus. Šogad arī veidoju saraksti ar konkursantiem un darbu vadītājiem. Man ir bijusi iespēja redzēt pētnieciskā darba zinātniskos rezultātus, gan pētījumā ielikto jaunā pētnieka un tā vadītāja sirdsdarbu. Vēlos padalīties ar saviem secinājumiem:
    Konkursa rezultātā ne tikai tiek izpētīti un apzināti vēstures notikumi un dzimtu vai ēku likteņi, bet arī pētnieki, apzinoties savas saknes, nostiprina savu pašcieņu, nereti saliedē savu ģimeni un dzimtu, veicina sava novada atpazīstamību.

    Interesanti, ka konkurss, kas Latvijā tiek organizēts jau gadiem, pilnībā atbilst jaunajam mācību modelim, kas drīzumā tiks ieviests. Proti:
  • skolēni konkrētās tēmas ietvaros paši izvēlas ko pētīs, izvirza mērķi un uzdevumus, izlemj kādā formā veidos darbu, apspriežas ar vecākiem, skolotājiem, draugiem;
  • skolotājs, vadot darbu, iedziļinās katrā detaļā, tādējādi, veicot atgriezenisko saiti, kas rosina skolēna tālāko mācīšanos;
  • konkursa finālā dalībnieki, demonstrējot savu sniegumu, veicina citu skolēnu mācīšanos;
  • un, visbeidzot, skolēns nes atbildību par sava pētījuma rezultātu.

    Milzīgs prieks par lielo pētniecības apjomu, kas šajos gados ir paveikts, par radošajām idejām, par pacietību un rūpību, kas ieguldītas darbu noformējumā un, protams, par aizrautību, ko redzam finālā, pētniekiem prezentējot savu darbu!
    Un noteikti nebūs par skaļu teikts, ka šis konkurss ir Latvijas dārgums. Jebkurš pabeigts vai tikai iecerēts darbs, vai pat tikai ideja ir nozīmīgs sasniegums paša skolēna izaugsmē.
    Tātad, mūsu biedrībai ir milzu atbildība – konkursu saglabāt un aicināt kolēģus pievienoties konkursantu pulkam un kļūt par darbu vadītājiem. Šogad, atsaucoties uz skolotāju ierosinājumiem, konkursa nolikumā ietverti detalizētāki vērtēšanas kritēriji.

Aicinu uz sadarbību!
Pielikumā konkursa jaunais nolikums!

 

Rīgas 84. vidusskolas vēstures skolotāja,

Diagnostikas instrumentu izstrādes eksperte

Projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā”

Aija Biteniece

Ċ
Baiba Atmane,
2019. gada 2. okt. 05:45
Comments