Jaunumi‎ > ‎

VSB biedru viedokļi par 2017./2018. g. olimpiādi 12. klasēm

Publicēja 2018. gada 14. janv. 10:16Valdis Klisans   [ atjaunināts 2018. gada 15. janv. 06:24 ]
Urrā!
Beidzot !
Liepājnieki noteikti paudīs savu viedokli! Piektdien, pēc labošanas skolotājiem bija 'jautājums: ko ar tādu olimpiādes darbu grib panākt?
Kā tas iet kopā ar reālo dzīvi skolā? Mums augstākais procentu skaits - 58%. ( Arī tas par kaut ko liecina)

Pilnībā pievienojos un atbalstu VSB pausto viedokli. Ar katru gadu vēstures olimpiādes darbi kļūst paviršāk izstrādāti, neņemot vērā apstākli, ka tie ir skolēni nevis studenti. Darba sastādītāji pievērš uzmanību maz nozīmīgiem faktiem, lai parādītu jauniešiem nevis viņu zināšanas, prasmes un attieksmi, bet gan vispārēju zināšanu trūkumu.
1) 12.klašu 24.vēstures olimpiādes tēma bija "Valstiskums un valsts Latvijas teritorijā: sabiedrība, politika, saimniecība 16.-20.gs." Parasti 2.posmā tēmas hronoloģiskās robežas ir līdz Otrajam pasaules karam, bet 12.uzdevumā par 1940.gadu.
2) Uzdevumu nosacījumiem jābūt precīzi formulētiem, lai skolēnam būtu skaidrs kādu atbildi jāsniedz.
3) Neizprotama ir 8.uzdevuma jēga, jo arī 11.uzdevums ir hronoloģija .
4) Argumentētā pārsprieduma rakstīšanai jāatvēl vieta melnrakstam, lai varētu atbilstoši jautājumiem sastrukturēt darbu.

Es pati nelaboju 12.klases olimpiādi, neesmu apskatījusies uzdevumus, bet, ja ir tik traki kā te cilvēki izsakās, tad mans viedoklis būtu tomēr atstāt 2.kārtas olimpiādē iegūtos punktus, jo vērtētāji taču ir vērtējuši godprātīgi. Un skolēniem, kas ir ieguvuši vietu, noteikti ir izpratne.
Es īsti neizprotu, kāpēc VSB ir jātaisnojas par slikti sastādītiem uzdevumiem, rīt vajadzētu vienkārši izskaidrot radušos situāciju, lai patiešām sabiedrība nepadomā, ka biedrība atbalsta šādu vēstures mācīšanas veidu.
Varbūt derētu, pēc šī precedenta, tomēr vēl kādam ieskatīties valsts olimpiādes uzdevumos, ka atkal tā nesanāk.

Olimpiādē bija nesamērīgi daudz reproducējošo uzdevumu par nebūtiskajiem faktiem. Ja ir pieņēmts, ka, veidojot pārbaudes darbus, mēs pieturamies pie Bluma taksonomijas, tad šajā gadījumā šīs princips netika ievērots.
Turpmāk jāpieturās pie Bluma taksonomijas.
Par tendenciozu saturu atsevišķais stāsts. 

Piekrītu, ka žūrijā vajadzētu kādu VSB ekspertu. Pat vairāk- būtu labi, ja arī valsts olimpiādes darba izstrādē.
Ir vēl viena problēma, ko pamanījām, labojot 9.kl. darbus. Ja vairāki skolēni raksta, ka Latvijā izveidojās buržuāziskā Pagaidu valdība un Latvija nonāca ekonomiskā atkarībā no imperiālistiskajām valstīm, gribas zināt, no kādām grāmatām un pie kāda skolotāja viņi ir mācījušies.

Es laboju 9.klases 7.jautājumu.
Varu teikt, ja jautājumi bija nekonkrēti. Skolēnu neizpratne parādījās atbildēs.
Piemēram, kā 9.klases skolēns var zināt, kādai jābūt atbildei 2.jautājumā kas bija dota labotājiem.
Jautājumi bija par pasaules vēsturi- tas tā bija tīšām domāts?

12. klašu skolēniem - mani samulsināja nostādne, ka Latvijas valsts statuss 1939. g. rudenī, pēc Bāzu līguma īstenošanas, ir: zaudējusi
neitralitāti, kļuvusi par PSRS protektorātu vai daļēji okupēta. Protams, tas ir ceļš uz valstiskā statusa zaudēšanu pēc būtības, bet ne juridiski. Ja tas būtu
jāpamato pie atbildes - tad viss kārtībā. Bet ko tad lai sakām par NATO armiju Latvijā šodien? :) Nu katrā ziņā, dotie atbilžu varianti ir diezgan divdomīgi.
No vērtētāju komisijas savā novadā dzirdēju, ka bijuši neprecīzi jautājumi, neadekvāts punktu skaits utml.
Ņemot vērā, ka arī pāris iepriekšējos gados olimpiādes uzdevumi 12. klašu skolēniem ir bijuši nu teiksim, tādi nepedagoģiski, balstīti vairāk uz zināšanām nekā prasmēm, rezultātus neanulēt.
Varbūt varētu būt variants, ka Valde izstrādā kādus papildinājumus, stratēģijas, uzdodot novadu/pilsētu metodisko apvienību vadītājiem pārskatīt kādu/kādus atsevišķus problemātiskākos jautājumus/atbildes skolēnu darbos. Savā ziņā "troksnis" veicinātu biedrības pieaicināšanu darbu veidošanā, īpaši, ja resursi tam šobrīd piešķirti apjomīgi.

Kā olimpiāde sasaucas ar tagad propagandēto kompetenču ieviešanu skolās? Esmu pilotskolas skolotāja un veselu pusgadu dažādos  VISC semināros klausos par "jēgpilniem uzdevumiem", "zināšanu konstruēšanu", "sasniedzējiem rezultātiem", "mērķu gradēšanu un kaskadēšanu" u.c. gudrības. Un še tev, izrādās kā vēsturē jāmāca dažādu partiju biedru saraksti no galvas un tam viss, izrādās notiek ar VISC un ES svētību pēc logo spriežot! 




Comments